Pondělí, 3 října, 2022
události
DomůAuto MotoPlánujete lyžování na horách? Podívejte se na zásady bezpečné jízdy na zimních...

Plánujete lyžování na horách? Podívejte se na zásady bezpečné jízdy na zimních cestách

- Reklama -aktualita

Od druhého prosincového víkendu mohou Slováci vyrazit za zimním lyžováním například na Štrbské pleso, Donovaly, Martinské Hole, do Spálené doliny či Demänovské doliny. Některá střediska hlásí až do 50 cm sněhu. Nejblíže plánují otevřít své sjezdovky střediska v Mýtě pod Ďumbierom v Nízkých Tatrách, v Tatranské Lomnici nebo ve Vernáru ve Slovenském ráji. Po loňské neúspěšné sezóně můžeme letos očekávat vyšší návštěvnost středisek, s čímž souvisí i zhuštěná doprava, zejména o víkendech, a vyšší riziko nehodovosti.

V roce 2020 evidovala Policie Slovenské republiky 11 856 dopravních nehod. Až 46 % nehod bylo zapříčiněno z nepozornosti, 14 % zvýšenou rychlostí. Více než 300 nehod zavinilo neodhadnutí svých schopností a nepřizpůsobení se nepříznivým povětrnostním podmínkám. Letos byli řidiči na cestách ještě o něco opatrnější ak začátku prosince došlo o 124 nehod méně ve srovnání s loňským rokem.

Základem bezpečnosti je správné vybavení vozidla

Často opakovaným, ale zásadním faktorem pro bezpečnou jízdu v zimě jsou zimní pneumatiky. Podle společnosti Continental jsou nejlepší volbou zimní pneumatiky s dobrou přilnavostí a s označením sněhové vločky. „Označení sněhovou vločkou zaručuje, že pneumatika splnila předepsané požadavky v rámci testů a je na zimních cestách mimořádně výkonná v oblasti bezpečnosti,“ vysvětluje Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum.

Další zásadou je přezutí všech 4 kol. „Kombinace pneumatik je možná, ale pouze z hlediska hloubky dezénu nebo rotace stejných pneumatik. V žádném případě není bezpečná kombinace zimních a letních pneumatik během zimy. Specifika zimní pneumatiky mají svůj význam. Gumová směs na zimní pneumatice si zachovává potřebné adhezní vlastnosti i při nízkých teplotách, speciální lamely mají lepší přilnavost na sněhu a ledu a speciální dezénové bloky zajišťují iv hlubokém sněhu dobrou trakci. Velmi důležitá je také hloubka samotného dezénu. V zimě by měla být minimálně 3 mm, tak jak stanovil zákon,“ dodává Aleš Langer.

Opatrnost a ohleduplnost

Při změně počasí je důležité zpozornět a přizpůsobit nepříznivým podmínkám také svoji jízdu. Zvýšená opatrnost je důležitá zejména na mostech, lesních cestách nebo v blízkosti polí, odkud může být na silnici navát sníh. Jízda v zimě vyžaduje bezpečnou vzdálenost od vozidla a řidič by měl vždy počítat s tím, že kdykoli bude muset zabrzdit a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlužuje. Důležité je také přizpůsobit rychlost jízdy. Bezpečná není příliš rychlá jízda, ale naopak ani příliš pomalá.

„Pomalá jízda může ostatní řidiče znervóznit a právě při pokusech o předjíždění může dojít k nebezpečí a zvyšuje se riziko smyku,“ říká Aleš Langer. Pokud si řidič například při silném sněžení netroufá jet přiměřenou rychlostí, ideální je stáhnout se ke krajnici a nechat ostatní řidiče bezpečně jet. Zapomenout by řidiči neměli ani na včasné upozornění na změnu směru jízdy.

Dopravní kolizi dokáží zabránit i řidičské dovednosti

Nepříjemným situacím lze zabránit i základními pravidly jízdy ve sněhu, jiným zase dobrými řidičskými dovednostmi. Při jízdě ve sněhu do kopce je lepší zařadit vyšší rychlost a kopec vyjet pomalu a bez zastavení. Pokud z nějakého důvodu v kopci auto zastane, lepší volbou je zacouvat zpět a zkusit to znovu. Brzdění během zimy by mělo být plynulé a ne náhlé a tvrdé. V takovém případě hrozí nebezpečí smyku. „Při smyku pneumatika ztrácí dostatečnou přilnavost s vozovkou a nedokáže udržet stopu, toto riziko se zvyšuje na zamrzlé a zasněžené vozovce,“ vysvětluje Aleš Langer a dodává: Nejnebezpečnější je přetáčivý smyk, kdy zadní část vozu začne „utíkat“ na opačnou stranu než řidič volantem. Vozidlo se může otočit kolem vlastní osy. Mnozí odborníci radí, že v takovém případě je třeba sundat nohu z plynu dolů a zatočit volantem do opačného směru, než utíká záď. Pokud se přilnavost kol obnoví, pokračujeme v zatáčení původním směrem,“ uzavírá Aleš Langer.

- Reklama -podnikatel
- Reklama -PR články
Must Read
- Reklama -PR články
Related News
- Advertisement -podnikatel